
Czujnik kontaktronowy zasada działania i budowa
Typowy czujnik kontraktowy ma formę niewielkiej tulejki, mającej kilka milimetrów średnicy i dwa do trzech centymetrów długości. Na obu końcach tulejki są wyprowadzone druciki, służące do podłączenia elementu do układu elektrycznego. Natomiast wewnątrz kontaktron zawiera dwie blaszki ferromagnetyczne. Są one umieszczone w taki sposób, że przy braku zewnętrznego pola magnetycznego pozostają rozwarte, i przez element nie będzie płynął prąd. Jeśli jednak takie pole się pojawi, czy to pochodzące z magnesu trwałego, czy elektromagnesu, to pomiędzy blaszkami pojawia się siła przyciągania. Odpowiednia siła pola magnetycznego powoduje takie namagnesowanie blaszek, że w końcu zbliżają się one do siebie zamykając obwód. Po ustaniu działania pola magnetycznego blaski wracają do położenia pierwotnego. Przedstawiony schemat opisuje działanie typowych kontaktronów, ale na rynku jest ich dostępnych więcej rodzajów, różniących się budową, parametrami i zastosowaniem. Projektanci chętnie sięgają na przykład po kontaktrony z trzema wyprowadzeniami, znanymi jako COM. Decydując się na użycie kontaktronów należy pamiętać o tym, że ze względu na swoją budowę nie nadają się do pracy z dużymi obciążeniami. Zbyt duży prąd mógłby bowiem spowodować powstanie łuku elektrycznego i zniszczenie delikatnych końców blaszek, co spowodowałoby nieodwracalne uszkodzenie elementu.
Czujniki kontaktronowe - zastosowanie
Przez to że kontaktrony są wykonane ze szkła, to wielu projektantów uznaje je za urządzenia delikatne i rezygnuje z ich użycia. Zupełnie niesłusznie, bowiem ta delikatność jest tylko pozorna, umieszczenie szklanej bańki na przykład w plastikowej obudowie zapewnia naprawdę wysoką trwałość i odporność na mechaniczne uszkodzenia. Jednym z najczęściej spotykanych zastosowań kontaktronów są systemy alarmowe. Umieszczenie na futrynie kontaktronu, a na skrzydle drzwi czy oknie magnesu daje informację o tym, że nastąpiło otwarcie, co z kolei aktywuje alarm. Z kontaktronów chętnie korzysta także branża przemysłowa. Pomimo wielu innych rozwiązań to właśnie te niewielkie elementy są stosowane w charakterze czujników na liniach produkcyjnych czy w układach sterowania. Kontaktrony można też znaleźć w układach automatyki bramowej, oraz, co ciekawe, w licznikach rowerowych. Potwierdza to, że wbrew powszechnej opinii elementy te można bezpiecznie użytkować bez ryzyka potłuczenia. Na jednej ze szprych jest montowany magnes, natomiast na widelcu umieszczony w hermetycznej obudowie kontaktron. Każdy obrót koła i przesunięcie szprych z magnesem koło czujnika jest mierzone przez licznik, a na podstawie czasu obliczana prędkość jazdy.
Tagi:
#czujnik kontaktronowypiątek 2020-10-02T18:00:00